Przyszłość DK25: Kiedy ruszy rozbudowa kluczowej trasy?

Plany modernizacji drogi krajowej nr 25, łączącej Koszalin z Koninem, zaczynają nabierać konkretnych kształtów. Ministerstwo Infrastruktury zaprezentowało harmonogram prac, które obejmą wiele aspektów tej kluczowej trasy. Projekt zakłada wzmocnienie nawierzchni, przebudowę skrzyżowań oraz stworzenie przejść dla pieszych i zwierząt, co ma na celu poprawę zarówno regionalnej komunikacji, jak i transportu wojskowego.
Apel o przyspieszenie prac
Poseł Tomasz Nowak zwrócił się z apelem do ministrów infrastruktury i obrony narodowej, podkreślając strategiczne znaczenie DK25. Droga ta nie tylko łączy Pomorze Środkowe z centralną Polską, ale także odgrywa istotną rolę w systemie obronnym kraju. W przypadku kryzysu trasa ta mogłaby być używana przez Siły Zbrojne do transportu sprzętu wojskowego.
Zapotrzebowanie na rozbudowę
Obecnie DK25 jest w wielu miejscach jednojezdniowa, co nie wystarcza do obsługi rosnącego ruchu, szczególnie ciężkiego transportu. W efekcie często dochodzi do zatorów i wypadków, co niekorzystnie wpływa na bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców. Ta sytuacja również ogranicza możliwości transportowe dla wojska w sytuacjach kryzysowych.
Odpowiedź ministerstwa
Ministerstwo Infrastruktury, reprezentowane przez sekretarza stanu Stanisława Bukowca, wyjaśniło, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już prowadzi działania mające na celu modernizację DK25. Trasa została podzielona na kilka pododcinków, z których większość jest już na zaawansowanym etapie przygotowania. Prace obejmują rozbudowę drogi, wymianę nawierzchni oraz wzmocnienie konstrukcji do nacisku 115 kN/oś.
Szczegółowy harmonogram prac
- Bobolice – Porost (woj. zach-pom.): od km 0+950 do km 6+200, maj 2028 – wrzesień 2030
- Człuchów – granica województwa (pom.): od km 64+678 do km 74+217, luty 2024 – marzec 2026
- Mąkowarsko – Buszkowo (kuj-pom.): od km 115+570 do km 120+400, marzec 2027 – lipiec 2028
- Mikorzyn – Konin (wlkp.): od km 232+895 do km 234+581, styczeń 2027 – grudzień 2027
Brak planów dla obwodnicy Konina
Stanisław Bukowiec zaznaczył, że nie ma planów budowy obwodnicy Konina, ponieważ miasto jako powiat samodzielnie pokrywa koszty takich inwestycji. Jednakże, w ramach rządowego programu przewidziano rozbudowę DK25 poniżej Konina do Ostrowa Wielkopolskiego. Przetargi na ten odcinek mają zostać rozstrzygnięte do 2025 roku, a sama budowa ma potrwać od 2027 do 2029 roku.
Strategiczna współpraca resortów
Resorty obrony i infrastruktury współpracują nad identyfikacją kluczowych korytarzy transportowych ważnych dla obronności kraju. Działania te mają na celu ocenę stanu sieci drogowej oraz planowanie niezbędnych inwestycji, które poprawią nośność i wymiary obiektów inżynieryjnych. Wspólne inwestycje mogą być finansowane m.in. z Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności oraz Military Mobility w ramach instrumentu CEF.
Ministerstwo Infrastruktury stale pracuje nad przystosowaniem sieci drogowej do obsługi ciężkiego transportu o nacisku 11,5 t/oś, co ma kluczowe znaczenie dla mobilności wojskowej.