Remont mostu na Trasie Warszawskiej rusza pełną parą!

Remont mostu na Trasie Warszawskiej rusza pełną parą!

Podpisano umowę na modernizację mostu na Trasie Warszawskiej, a wykonawcą projektu została firma BANIMEX sp. z o.o. z Będzina. Przewidywane zakończenie prac to koniec kwietnia 2027 roku.

Finansowanie i zakres prac

Całkowity koszt przebudowy wynosi 30 802 095,16 zł brutto, z czego 80% pochodzi ze środków rezerwy celowej budżetu państwa. Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Koninie, Grzegorz Pająk, wyjaśnia, że projekt obejmuje budowę nowego mostu czteroprzęsłowego o stalowej konstrukcji nośnej, zespolonej z żelbetową płytą pomostową na istniejących podporach żelbetowych. Prace przewidują również przeniesienie rur ciepłowniczych na drugą stronę mostu, utworzenie ścieżki pieszo-rowerowej oraz modernizację sieci ciepłowniczej, elektroenergetycznej, kanalizacji deszczowej i oświetlenia. Modernizacja obejmie odcinek o długości 185 metrów, a nowa konstrukcja uzyska najwyższą klasę obciążenia w 12-stopniowej skali.

Zmiany w organizacji ruchu

Podczas prac budowlanych ruch pojazdów i pieszych zostanie przekierowany na sąsiadujący most zachodni. Wprowadzone zostaną ograniczenia dla ruchu ciężarowego, które nie będą dotyczyć komunikacji zbiorowej; ciężarówki skierowane zostaną na Trasę Bursztynową. Jak podkreśla Grzegorz Pająk, choć początkowo mogą wystąpić utrudnienia, finalnie inwestycja znacząco poprawi płynność i przepustowość na kluczowej trasie będącej częścią drogi krajowej nr 92.

Harmonogram prac

Jak poinformował prezes firmy BANIMEX, Łukasz Zajdler, bieżący rok poświęcony będzie na prace przygotowawcze, a właściwe roboty rozbiórkowe rozpoczną się za kilka miesięcy. Firma planuje zakończyć inwestycję do kwietnia 2027 roku i dołoży wszelkich starań, aby dotrzymać tego terminu.

Wsparcie polityczne i dalsze plany

Poseł Tomasz Piotr Nowak, obecny przy podpisaniu umowy, wspierał miasto w staraniach o uzyskanie finansowania z rezerwy celowej budżetu państwa. Podkreślił, że choć podpisanie umowy jest ważnym krokiem, to nie kończy procesu, a raczej go kontynuuje, za co odpowiedzialność ponoszą również decydenci polityczni.

Podziękowania i plany prezydenta Konina

Prezydent Konina, Piotr Korytkowski, podziękował wszystkim zaangażowanym w projekt, zarówno od strony technicznej, jak i formalnej, dzięki czemu miasto uzyskało wsparcie rządowe. Zaznaczył również, że kolejnym celem jest remont drugiego mostu – zachodniego z lat 50. Początkowo oba mosty traktowano jako jedno zadanie, ale zdecydowano o ich rozdzieleniu. Prezydent podkreślił zrozumienie procedur pozyskiwania funduszy z budżetu państwa i gotowość do ponownego przejścia tej drogi w przyszłości.

W podpisaniu umowy uczestniczyli także przedstawiciele mediów oraz kluczowe postacie projektu: dyrektor Grzegorz Pająk i prezes Łukasz Zajdler, a także poseł Tomasz Piotr Nowak i prezydent Konina Piotr Korytkowski.