Nowa zajezdnia autobusowa w Koninie: 115 mln zł na ekologiczny transport publiczny

We wtorek doszło do ważnego wydarzenia dla transportu miejskiego w Koninie. Magdalena Przybyła, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji, podpisała umowę z wykonawcą nowej zajezdni autobusowej. Ten nowoczesny obiekt, którego koszt wyniesie ponad 115 milionów złotych, ma być gotowy do końca listopada 2027 roku.
Nowe standardy dla transportu
Zajezdnia powstanie przy ul. Brunatnej, zgodnie z dokumentacją przetargową. Główny budynek zajmie ponad 3,6 tys. m kw. i będzie wyposażony w zaawansowaną infrastrukturę, taką jak urządzenia do produkcji i ładowania wodoru oraz elektryczne ładowarki. Przewidziano miejsce na 70 autobusów oraz halę naprawczą z pięcioma stanowiskami serwisowymi.
Harmonogram realizacji projektu
Realizacja inwestycji ma ściśle określoną sekwencję działań. Najpierw, do końca lipca 2026 roku, wykonawca musi uzyskać pozwolenie na budowę. Początek 2027 roku to termin rozpoczęcia prac fundamentowych, a wszystkie prace budowlane mają zakończyć się do końca października 2027 roku. Z kolei w listopadzie 2027 roku obiekt ma otrzymać pozwolenie na użytkowanie.
Nowoczesność i ekologia
Nowa zajezdnia zastąpi starą, mieszczącą się przy ul. Dąbrowskiej, która nie spełnia wymogów obsługi nowoczesnych pojazdów elektrycznych i wodorowych. Prezydent Konina, Piotr Korytkowski, zapowiedział, że za dwa lata większość pojazdów MZK Konin będzie zeroemisyjna.
Finansowanie i cel projektu
Całkowity koszt budowy zajezdni to ponad 115 mln zł, a inwestycja jest częścią większego przedsięwzięcia na rzecz niskoemisyjnego transportu publicznego w regionie Wschodniej Wielkopolski. Projekt jest dofinansowany z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, z unijną dotacją wynoszącą 70% oraz 15-procentowym wkładem z budżetu państwa.
Rozwój infrastruktury transportowej
Oprócz budowy zajezdni projekt obejmuje kilka innych inicjatyw. Planowane jest wdrożenie inteligentnych systemów transportowych w różnych częściach miasta, co pozwoli na priorytetowe traktowanie autobusów na skrzyżowaniach. Dodatkowo, planuje się stworzenie centrum przesiadkowego przy dworcu kolejowym oraz inwestycje w infrastrukturę w miastach takich jak Koło i Słupca. Kluczowym elementem będzie także wprowadzenie jednego biletu autobusowo-kolejowego oraz zintegrowanego systemu informacji pasażerskiej, co znacznie ułatwi podróżowanie transportem publicznym.