MZK Konin wzbogaca flotę o elektryczne autobusy Karsan e-JEST i e-ATAK

W Koninie, Miejski Zakład Komunikacji podjął decyzję o rozbudowie swojej floty pojazdów elektrycznych. 3 września 2025 roku ogłoszono, że przetarg na dostarczenie dwóch nowych elektrobusów oraz stacji ładowania został rozstrzygnięty. Ta inwestycja jest częścią szerszej strategii modernizacji transportu publicznego w mieście.
Wsparcie finansowe i cel inwestycji
Projekt uzyskał wsparcie finansowe w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Przeznaczenie dodatkowych funduszy stało się możliwe dzięki oszczędnościom z wcześniejszych przetargów. Celem jest wprowadzenie dwóch nowoczesnych, zeroemisyjnych autobusów elektrycznych do floty MZK Konin. Nowe pojazdy mają za zadanie poprawić jakość transportu publicznego w mieście, wpisując się w politykę zrównoważonego rozwoju.
Specyfikacja zamówienia
W postępowaniu ofertowym pojawiła się tylko jedna oferta, złożona przez firmę Kinetik Sp. z o.o. z Warszawy. Zaproponowano dostarczenie autobusów modelu Karsan e-JEST oraz Karsan e-ATAK za kwotę 5.368.720 PLN brutto, co przekraczało pierwotny budżet o około 440.000 PLN. Pomimo tego, oferta została zaakceptowana, jako że spełniała kryteria oceny przetargowej.
Kryteria wyboru dostawcy
Zamawiający ocenił ofertę na podstawie kilku kluczowych kryteriów: cena (60 punktów), okres gwarancji całopojazdowej (20 punktów) oraz okres gwarancji na układ napędowy (20 punktów). Ostatecznie oferta Kinetik uzyskała 90 punktów, co było wystarczające, aby wygrać przetarg.
Wymagania techniczne dla elektrobusów
Nowe autobusy muszą spełniać wysokie standardy techniczne. MINI-elektrobus, o długości między 5,5 a 7,5 metra, ma przewozić co najmniej 20 pasażerów i pokonywać dystans minimum 160 km na jednym ładowaniu. Z kolei większy, MIDI, o długości od 7,5 do 8,8 metra, musi przewozić minimum 50 pasażerów i mieć zasięg co najmniej 200 km.
Technologia i komfort podróży
Oba pojazdy będą wyposażone w nowoczesne silniki elektryczne – centralny lub osiowy – o mocy minimum 90 kW dla MINI i 120 kW dla MIDI. Dodatkowo, autobusy zostaną zaopatrzone w magazyny energii o pojemności co najmniej 80 kWh i 200 kWh, system rekuperacji oraz ładowarki pokładowe. Komfort pasażerów zapewnią tapicerowane siedzenia, tablice LED i ekrany LCD z systemem informacji pasażerskiej.
Plan realizacji zamówienia
Przewiduje się, że cała inwestycja zostanie zrealizowana w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy. Nowe elektrobusy mają nie tylko poprawić jakość usług transportowych, ale także przyczynić się do zwiększenia ekologiczności miejskiej komunikacji w Koninie.