Nowa DK25: Wykonawcy wybrani, a inwestycja pochłonie niemal 760 mln zł!

Nowa DK25: Wykonawcy wybrani, a inwestycja pochłonie niemal 760 mln zł!

Przebudowa drogi krajowej nr 25 między Koninem a Zbierskiem to inwestycja, której koszt wyniesie niemal 759 milionów złotych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) właśnie wybrała wykonawców, którzy zrealizują ten projekt. To wydarzenie ma kluczowe znaczenie dla całego regionu, ponieważ modernizacja tej trasy przyczyni się do usprawnienia komunikacji i poprawy bezpieczeństwa na drodze.

Podział na etapy

Inwestycja została podzielona na trzy odcinki: z Konina do Rychwała, z Rychwała do Zbierska oraz z Zbierska do Kokanina. Realizacja każdego z tych fragmentów została powierzona różnym wykonawcom: firma PORR zajmie się odcinkiem Konin – Rychwał, natomiast Polaqua odpowiada za trasę Rychwał – Zbiersk. Dzięki takiemu podziałowi prac możliwa będzie równoległa realizacja poszczególnych etapów, co przyspieszy całościowy proces modernizacji.

Proces przetargowy i formalności

Obecnie GDDKiA oczekuje na ewentualne odwołania od rozstrzygnięcia przetargu. Jeśli nie zostaną zgłoszone żadne zastrzeżenia, dokumenty zostaną przesłane do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po zatwierdzeniu nastąpi podpisanie umów z wybranymi wykonawcami. Kolejnym krokiem będzie opracowanie projektów budowlanych oraz złożenie wniosków o decyzje środowiskowe i zezwolenia na realizację inwestycji.

Planowany harmonogram prac

Na przygotowanie projektów budowlanych wykonawcy będą mieli dziesięć miesięcy. Następnie, rozpocznie się proces uzyskiwania zezwoleń na realizację inwestycji drogowej. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace budowlane ruszą w pierwszej połowie 2027 roku. Zakończenie budowy przewiduje się na drugą połowę 2029 roku, zakładając brak nieprzewidzianych przeszkód.

Charakterystyka nowej trasy

Nowo budowana droga będzie w większości przebiegać innym śladem niż dotychczasowa trasa. Ominie miejscowości takie jak Główiew i Rychwał, co pozwoli na odciążenie ruchu w tych obszarach. Trasa zostanie poprowadzona wzdłuż wschodnich granic Siąszyc Pierwszych oraz Białej Panieńskiej, aby w okolicach Glin połączyć się z obecnym przebiegiem drogi.

Nowa droga zaplanowana jest jako dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu w każdą stronę, co zwiększy jej przepustowość i bezpieczeństwo użytkowników. Całkowita długość modernizowanego odcinka wyniesie 43 kilometry. Prace te stanowią część większego projektu mającego na celu modernizację drogi krajowej nr 25 na odcinku pomiędzy Koninem a Ostrowem Wielkopolskim.